De bevorderingsnormen YES College
Het uitgangspunt van ons beleid is dat alle leerlingen onderwijs volgen op de juiste plek, gelet op capaciteiten, potentie en welbevinden.
In de bevorderingsnorm staat de gang van zaken beschreven omtrent de bevordering van leerlingen naar het volgende leerjaar. De bevordering wordt beslecht in een bevorderingsvergadering. De vergadering formuleert een bindend advies.
De bevorderingsnormen zijn geformuleerd aan de hand van de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) en het Inrichtingsbesluit WVO. Op een deel van de bevorderingsnormen is de slaagzakregeling van kracht. Die regeling is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit WVO 2020.
Indien een leerling niet aan de bevorderingsnorm voldoet, wordt dit besproken in de bevorderingsvergadering. Deze vergadering neemt een bindend besluit over de vervolgstap. Daarbij kijken we niet alleen naar cijfers, maar ook naar de kans van slagen in het vervolgjaar en naar bevorderende of belemmerende factoren zoals gezondheid, motivatie en sociaal-emotioneel welbevinden.
- Mogelijkheid tot doubleren (ook in het examenjaar): De school stelt zelf de overgangsnormen vast. Op basis van de informatie van de docenten en de vastgestelde criteria bepalen wij als school of een leerling wordt bevorderd, afstroomt of doubleert. In sommige gevallen kan een leerling een jaar overdoen. Het docententeam bespreekt de situatie en brengt hierover een advies uit. Het bevoegd gezag neemt vervolgens het uiteindelijke, bindende besluit over doubleren. Doubleren is dus geen recht en geen vanzelfsprekendheid. De school bepaalt.
- Ouders en leerlingen hebben geen beslissende rol in dit besluitvormingsproces, maar worden wel geïnformeerd en betrokken bij de vervolgstappen.
Het beleid van de school is hoe dan ook dat een leerling niet voor een tweede keer mag doubleren. Er wordt dan gekeken naar afstroom of een andere passende plek. - Afstroom: als blijkt dat de huidige leerweg niet passend is, kan een overstap naar een ander niveau of een andere school in beeld komen. Daarbij werken wij samen binnen de Lucas Onderwijs-plaatsingstafel om een passende vervolgplek te vinden.
- Rol van ouders/verzorgers: ouders worden altijd meegenomen in dit proces en uitgenodigd voor gesprekken. Het besluit over doubleren of doorstromen naar een ander niveau wordt echter door de school genomen, op basis van de bevorderingsnormen en het oordeel van de bevorderingsvergadering.
Zo zorgen we er samen voor dat iedere leerling een route volgt die het beste aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en toekomstperspectief.
Revisievergadering
Na de laatste rapportvergaderingen kan er in sommige gevallen nog nieuwe informatie naar voren komen, bijvoorbeeld over de resultaten, inzet of persoonlijke omstandigheden van een leerling.
Wanneer deze informatie aanleiding geeft om het eerder genomen besluit over bevordering te heroverwegen, kan er een revisievergadering worden gehouden. Tijdens de revisievergadering bespreken de betrokken docenten of een ander besluit passender is voor de leerling. Deze vergadering wordt voorgezeten door de directeur, die na overleg met de docenten de eindbeslissing neemt.
De mentor en/of teamleider bespreekt de uitkomst van de revisievergadering altijd met de leerling en diens ouders/verzorgers.

