Het stoplichtmodel van YES College
De Groene kaart is per periode, de Oranje en Rode kaarten tellen door en zijn niet periode gebonden.
De GROENE kaart:
Elke periode worden de leerlingen besproken tijdens de leerlingbespreking. Een leerling die een hele periode positief gedrag heeft laten zien (aanwezig, op tijd, spullen in orde), ontvangt een GROENE KAART. Deze kaart staat voor een dik compliment en is inwisselbaar voor een kleine attentie. De mentor draagt deze leerling voorafgaand aan de leerlingbespreking aan. In een 1-op-1 gesprek tussen mentor en leerling wordt de kaart overhandigd.
De ORANJE kaart:
Te laat komen:
- komt een leerling te laat dan haalt hij een ORANJE KAART bij de verzuimmedewerker/receptie.
- tot uiterlijk 10 minuten na aanvang van de les mag een leerling nog met een ORANJE KAART de les in.
- de docent neemt de ORANJE KAART in en registreert de leerling te laat in Magister
- de docent legt de ORANJE KAART in het postvakje van de mentor ter informatie.
3 x te laat:
- 8.00 uur melden bij de verzuimmedewerker/conciërge.
- is de leerling er niet, dan belt de verzuimmedewerker naar huis en krijgt de leerling de volgende dag een herkansing.
- gesprek mentor.
4-6 x te laat:
- 8.00 uur melden bij verzuimmedewerker/ conciërge.
- is de leerling er niet, dan belt de verzuimmedewerker naar huis en krijgt de leerling de volgende dag een herkansing.
- Bij 6x te laat brief naar ouders en gesprek ouders en mentor.
7-9 x te laat:
- De volgende twee ochtenden 8.00 uur melden bij verzuimmedewerker/conciërge
- is de leerling er niet, dan belt de verzuimmedewerker naar huis en krijgt de leerling de volgende dag een herkansing.
- Bij 9 x te laat gesprek ouders, mentor en teamleider op school.
10-12 x te laat:
- 8.00 uur melden bij verzuimmedewerker/conciërge.
- is de leerling er niet, dan belt de verzuimmedewerker naar huis en krijgt de leerling de volgende dag een herkansing.
- Bij 12x te laat gesprek ouders, mentor, teamleider en leerplicht op school.
De RODE kaart:
Er uitgestuurd worden:
- Wordt een leerling uit de klas gestuurd dan haalt hij een RODE KAART bij de verzuimmedewerker/receptie.
- De verzuimmedewerker noteert dit in Magister.
- Aan het einde van de les levert de leerling de RODE KAART in bij de docent en zij maken samen een afspraak om het gedrag te bespreken.
- De docent belt diezelfde dag naar de ouders om het voorval te bespreken.
- De docent legt de RODE KAART in het postvakje van de mentor ter informatie.
3 x er uitgestuurd:
- 2 lesuren terugkomen in het terugkomlokaal (TKL)
- Brief naar ouders en leerling heeft gesprek met mentor
6 x er uitgestuurd:
- 2 lesuren terugkomen in het terugkomlokaal (TKL)
- Gesprek ouders, leerling en teamleider
9 x er uitgestuurd:
- Officiële schorsing
- Gesprek met ouders, leerling en directeur
12 x er uitgestuurd:
- Officiële schorsing
- Gesprek met ouders, leerling en directeur
Spijbelen/ ongeoorloofd verzuim:
1-3 lesuren spijbelen:
- 1 lesuur spijbelen is 2 lesuren in het TKL
- Verzuimmedewerker stelt ouders telefonisch op de hoogte
4-6 lesuren spijbelen:
- 1 lesuur spijbelen is 2 lesuren in het TKL
- Brief naar ouders en leerling heeft gesprek met mentor
7-9 lesuren spijbelen:
- 1 lesuur spijbelen is 2 lesuren in het TKL
- Gesprek ouders, leerling en teamleider
- Signaal naar leerplicht
10-12 lesuren spijbelen:
- 1 lesuur spijbelen is 2 lesuren in het TKL
- Gesprek ouders, leerling en directeur
- Aanvragen gesprek leerplicht
Indien leerlingen de oplegde maatregelen niet opvolgen, krijgt de leerling de volgende dag een BLOKDAG. Een blokdag betekent om 8.00 uur melden en pas om 16.00 uur naar huis. Na het lesrooster de resterende tijd in het TKL. Komt een leerling dan nog niet, dan volgt een officiële schorsing.
Op het moment dat ouders telefonisch niet bereikbaar zijn, dan wordt naar de ouders een mail gestuurd met een terugbelverzoek.
Openingstijden TerugKomLokaal:
8.00 – 8.30 uur leerlingen die zich moeten melden, verblijven in dit lokaal.
14.00-16.00 uur leerlingen die gespijbeld hebben en 2 lesuren moeten terugkomen
Bovengenoemde maatregelen zijn richtlijnen, hiervan kan worden afgeweken door directie/teamleider.
Een conflict? De escalatieladder!
De escalatieladder is in 1941 bedacht door Friedrich Glasl. Het is een model dat laat zien hoe een conflict zich ontwikkelt. Hoe verder op de ladder, hoe moeilijker het conflict op te lossen is.
De ladder bestaat uit drie fases, verdeeld over negen treden (3-6-9). Iedere stap op de ladder heeft gevolgen voor het gedrag, de emoties, de houding en de manier van denken van de betrokkenen. De ladder gebruiken we om te bepalen in welke fase van het conflict de betrokkenen zich bevinden. Vanuit daar kunnen we een passende oplossing zoeken. We proberen de betrokkenen steeds een stapje hoger op de ladder te krijgen, zodat ze weer beter met elkaar kunnen omgaan en overleggen.

Zerotolerance:
-Binnen onze school accepteren we een aantal zaken niet:
-Geweldpleging, dreigen met en/of uitlokken van geweld
-(Seksuele) intimidatie op enigerlei wijze
-Racistische gedragingen en/of uitlatingen
-(Poging tot en/of medeplichtigheid aan) diefstal, verduistering en/of heling
-Bezit, handel en/of gebruik van drugs en/of alcoholhoudende drank
-Het in bezit hebben, dan wel gebruiken en/of verhandelen van wapens
Bij een van de bovengenoemde zaken zal altijd de schoolwijkagent betrokken worden en kan er worden ingezet op een verwijderingsprocedure en/of wordt er gekeken naar een andere passende onderwijssetting.