Programma’s
Programma van Toetsing en Doorstroming (PTD)
Het Programma van Toetsing en Doorstroming (PTD) is een document waarin per vak staat beschreven welke onderwerpen, vaardigheden en toetsen aan bod komen in de onderbouw (leerjaar 1, 2 en 3-havo). Het PTD geeft inzicht in:
- de onderwijsinhoud (welke thema’s en hoofdstukken behandeld worden);
- de toetsing en beoordeling (welke toetsen worden afgenomen en hoe zwaar ze meetellen);
- de leerdoelen die aan bod komen, zoals die door de overheid zijn vastgesteld in de kerndoelen en referentieniveaus.
Het doel van het PTD is om ouders en leerlingen duidelijkheid te geven over wat er geleerd en getoetst wordt en op welke manier dit bijdraagt aan de doorstroom naar het volgende leerjaar. Het PTD laat zien hoe wij de landelijke leerdoelen vertalen naar ons eigen onderwijsprogramma.
Het PTD van dit schooljaar is uiterlijk 1 oktober beschikbaar op onze website.
Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA)
Het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) beschrijft per vak de onderdelen van het schoolexamen in de bovenbouw. In dit document staat vastgelegd:
- welke onderwerpen en vaardigheden worden getoetst;
- welke toetsvormen worden gebruikt (schriftelijke toetsen, praktische opdrachten, presentaties, etc.);
- de weging van de verschillende onderdelen in het eindcijfer;
- de herkansingsmogelijkheden;
- de relatie tussen schoolexamens (SE) en het centraal examen (CE).
Het doel van het PTA is om leerlingen en ouders een volledig en transparant overzicht te geven van de schoolexaminering. Het PTA maakt duidelijk hoe de landelijke eindtermen (zoals door de overheid en het College voor Toetsen en Examens vastgesteld) binnen onze school worden getoetst.
Het PTA is daarmee een belangrijk document voor de examenvoorbereiding en geldt als officieel reglement: leerlingen en docenten zijn eraan gebonden. Het PTA van dit schooljaar is uiterlijk 1 oktober beschikbaar op onze website.
Naast het PTA is ook het examenreglement een belangrijk document voor alle examenleerlingen. In het examenreglement staan de algemene regels en procedures rond de schoolexamens (SE) en het centraal examen (CE). Het reglement beschrijft onder andere:
- de rechten en plichten van leerlingen tijdens de examenperiode;
- regels rond aanwezigheid, ziekte en verzuim bij toetsen en examens;
- wat er gebeurt bij onregelmatigheden of fraude;
- de mogelijkheden tot bezwaar en beroep;
- de rol en verantwoordelijkheden van de examencommissie.
Het examenreglement vormt samen met het PTA de basis voor een eerlijk en zorgvuldig examenproces. Het document is bindend voor zowel leerlingen als school en wordt jaarlijks vastgesteld door het bevoegd gezag.
Rooster Centraal Schriftelijk Examen 2026
| Datum | Tijd | Vak |
| Vr. 8 mei | 13:30 – 15:30 | Wiskunde |
| Ma. 11 mei | 09:00 – 11:00 | Muziek |
| 13:30 – 15:30 | Nederlands | |
| Di. 12 mei | 09:00 – 11:00 | Aardrijkskunde |
| 13:30 – 15:30 | Frans | |
| Wo. 13 mei | 09:00 – 11:00 | Beeldende Vorming |
| 13:30 – 15:30 | Economie | |
| Ma. 18 mei | 09:00 – 11:00 | Duits |
| 13:30 – 15:30 | Natuur- en Scheikunde I (NaSk I) | |
| Di. 19 mei | 09:00 – 11:00 | Maatschappijkunde |
| 13:30 – 15:30 | Engels | |
| Wo. 20 mei | 09:00 – 11:00 | Dans & Drama |
| 13:30 – 15:30 | Biologie | |
| Do. 21 mei | 13:30 – 15:30 | Natuur- en Scheikunde II (NaSk II) |
| Vr. 22 mei | 09:00 – 11:00 | Fries |
| 13:30 – 15:30 | Geschiedenis en Staatsinrichting | |
| Di. 26 mei | 13:30 – 15:30 | Arabisch / Spaans / Turks |

