YES, wij leven samen!
Onze waarden en afspraken
Binnen het YES College werken we vanuit gedeelde waarden. Samen zorgen we voor een positief schoolklimaat, waarin iedereen zich prettig voelt en zo tot leren en groeien komt. Onze afspraken zijn met leerlingen én medewerkers opgesteld – omdat we samen verantwoordelijk zijn.
Onze waarden
- Respectvol: We gaan goed om met elkaar, het gebouw, de omgeving en elkaars spullen.
- Betrouwbaar: We komen afspraken na.
- Persoonlijk: We begroeten elkaar en zijn beleefd.
- Inspirerend: We leren van en met elkaar.
- Gestructureerd: We zijn op tijd, hebben onze spullen in orde en gebruiken Magister om overzicht te houden.
We spreken elkaar aan vanuit deze waarden. Zo houden we de sfeer prettig en de school veilig. Tijdens de pauzes zijn er altijd docenten, schoolcoaches en conciërges aanwezig.
Onze afspraken
- Telefoonvrije school (vanaf 2025-2026)
Op het YES College geloven we dat leren pas écht tot zijn recht komt in een omgeving met aandacht en concentratie. Daarom zijn wij een telefoonvrije school. Niet omdat we leerlingen iets willen afnemen, maar omdat we weten wat ze ervoor terugkrijgen: rust, ruimte en echte verbinding. In samenwerking met ‘EPEX Mind’ hebben we leerlingen, ouders en collega’s laten zien hoe het dopamine-effect werkt en waarom dit een rol speelt bij ons telefoonverbod. Een telefoonvrije school draagt bij aan: - Beter leren: meer concentratie in de klas.
- Persoonlijke ontwikkeling: ervaren hoe fijn het is om even volledig offline te zijn.
- Sociale vaardigheden: meer contact, meer gesprekken en meer samenwerking.
We vervangen de telefoon niet door een leeg gat, maar door alternatieven die iets toevoegen: samen sporten, creatief bezig zijn of écht met elkaar in gesprek gaan. Zo bouwen we aan een schoolcultuur waarin aandacht en ontmoeting centraal staan.
- Pauze
We houden pauze in de aula of op het schoolplein. Leerlingen van klas 3 en 4 mogen het plein verlaten. Binnen en buiten gaan we respectvol om met onze omgeving. - Leerplein
Op het leerplein werken we rustig en geconcentreerd, onder toezicht of met toestemming van een docent. Hier wordt niet gegeten of gedronken. - Jassen
Tijdens de les ligt je jas in je kluisje of hangt netjes over je stoel. Bij praktijkvakken gebruiken we de speciale opbergvakken. Tijdens de YES-toetsweken liggen je jas en tas in je kluisje. - Eten en drinken
Eten en drinken doen we in de aula of op het plein. - Voetbal en tafeltennis
Een bal of batje leen je bij de conciërge in ruil voor je pas. We spelen sportief en houden rekening met elkaar, de omgeving en de spullen. - Mediatheek
In de mediatheek werken we rustig en in stilte, onder toezicht. - Respect
We zijn vriendelijk en gaan respectvol om met elkaar en onze omgeving. - Petten, capuchons en mutsen
Binnen dragen we geen petten, capuchons of mutsen. - Gebouw
We laten alle ruimtes netjes achter, zodat iedereen in een fijne leeromgeving terechtkomt.
Leerlingenparticipatie: Leerlingenraad en feestcommissie
Op het YES College stimuleren we leerlingen om mee te denken en mee te doen. Dit doen we via twee actieve groepen: de leerlingenraad en de feestcommissie. Beide groepen worden begeleid door mevrouw I.S.W. van Rijn en de heer M.A. van der Meer.
De leerlingenraad fungeert als klankbordgroep voor de school. Zij denken mee over belangrijke thema’s zoals onderwijs, veiligheid en de identiteit van onze school. Ook zetten zij enquêtes uit onder leerlingen om informatie en ideeën op te halen. Zo krijgen alle leerlingen de kans om hun stem te laten horen en mee te werken aan verbeteringen binnen de school.
De feestcommissie richt zich op het organiseren van schoolactiviteiten en evenementen, zoals schoolfeesten, acties en vieringen. Dit gebeurt los van de leerlingenraad, zodat er een duidelijke scheiding is tussen meedenken over beleid en het organiseren van activiteiten.
Door deze twee groepen kunnen leerlingen op verschillende manieren bijdragen aan een positieve, bruisende en betrokken schoolcultuur.
Binnen onze school werken we vanuit gedeelde waarden. Samen dragen wij bij aan een positief schoolklimaat en komen zo tot betere leerprestaties.

